Mens wint van robot. Waar de kassière een paar jaar geleden steeds vaker werd
ingeruild voor een machine, wint ze nu weer terrein.

Twee supermarktketens in de Verenigde Staten, Albertsons en Big Y, hebben
besloten dat de Self-Checkout lanes weer gaan verdwijnen.

De voordelen van het zelfstandig scannen en betalen van de boodschappen, zoals
besparing op persooneelskosten en minder lange rijen voor de klant, wegen
niet op tegen de nadelen.

Ten eerste blijkt het systeem redelijk fraudegevoelig. Zo zouden klanten
versproducten verkeerd stickeren om de prijs te drukken.

Maar nog belangrijker is dat de klant het eigenlijk maar gedoe vindt, zo
blijkt in ieder geval uit een intern rapport van Big Y waaruit het weblog The
Consumerist
citeert. Geklooi met bonuskaarten, embalagebonnen en
betaalautomaten deed de Big Y-klant terugverlangen naar de kassajuffrouw.

De beslissing van Big Y en Albertsons lijkt verstandig in het licht van nieuwe
cijfers waaruit blijkt dat de zelfbedieningskassa in de VS op zijn retour
is. Uit onderzoek van het Amerikaanse Food
Marketing Institute
blijkt dat in de VS vorig jaar in 16 procent van de
gevallen boodschappen werden afgerekend bij een automaat. In 2007 was dat
nog 22 procent.

Albert Heijn
In Nederland is vooral Albert Heijn bezig met zelfbedieningskassa's. In ruim
honderd filialen kan de klant zelf zijn barcodes scannen en vervolgens bij
een automaat afrekenen. Volgens een woordvoerder van de supermarktketen is
het een succes. "In winkels met zelfscanners maakt een derde van de
klanten er gebruik van".

Ondanks het door Albert Heijn gemelde succes, wordt de zelfcanner niet overal
ingevoerd. "Het is vooral een systeem geschikt voor grote boodschappen",
aldus de woordvoerder. 's Lands grootste supermarktketen lijkt er dus op aan
te sturen de systemen vooral in grote supermarkten te installeren waar
mensen gemiddeld ook meer boodschappen per keer meenemen.

Supermarktketen Jumbo experimenteert op dit moment in een aantal supermarkten
met een soort tussenvorm. De klant scant zelf zijn boodschappen, maar rekent
wel af bij een kassière van vlees en bloed. De keten zegt voor deze vorm te
hebben gekozen naar aanleiding van eigen onderzoek. Over de resultaten van
dat onderzoek, doet Jumbo geen mededelingen.

Lees ook:

Goed halfjaar Jumbo Supermarkten

Albert Heijn: 200 vestigingen in België

Supermarkten verdienen miljoenen aan jong personeel

Omzet Ahold in lijn der verwachting

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl